Thursday, September 10, 2009

31 OGOS 1957 “ADAKAH KEMERDEKAAN DARI PENJAJAH KEARAH KEMERDEKAAN DARI ISLAM”..??

Salam iman dan taqwa buat sahabat-sahabat sekalian. Alhamdulillah setinggi-tinggi kepujian kita rafa’kan kepada Rabbul Jalil selaku Tuan punya dunia kerana limpah InayahNya masih lagi kita diberi peluang menghembuskan nafas dimuka bumi Allah sekaligus diberikan nikmat iman jua Islam secara percuma dan ‘cash’. Selawat serta salam Khususan ila nabi Muhammad saw. Alhamdulillah ramadhan karim menghiasi peningkatan iman para sahabat sekalian. Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah, Alhamdulillah sudah 52 tahun  Negara kita mencapai kemerdekaan dari penjajah yang begitu zalim dan menghancurkan tamadun Islam satu ketika dahulu. Di mana ketika itu kita dapat melihat dan menyaksikan bagaimana sesi penjajahan dan penyebaran pemikiran dan ideologi sekularisme ke atas rakyat Tanah Melayu yang telah dianjurkan oleh keparat barat ketika itu. Mana mungkin pemikiran virus ini tidak meracuni seluruh penduduk khususnya umat Islam yang ada di Tanah Melayu. Perkara ini boleh dikatakan sama seperti apa yang berlaku di Mesir ketika penjajahan Perancis, Hindia Timur belanda ketika penjajahan Belanda dan Selatan Filipina ketika penjajahan Amerika.

Jika kita renung sejenak, sepatutnya 52 tahun adalah masa yang lama untuk kita melakukan paradigma perubahan ke arah kebaikan dan membersihkan dari kotoran degil barat yang pernah menjajah negara majoriti umat Islam ini. Sepatutnya kita sudah merdeka dari semua aspek termasuklah pemikiran, pakaian dan akhlak kelakuan. Akan tetapi jauh dari sudut itu, corak pemerintahan di Malaysia juga masih banyak berkiblatkan barat dan jauh sekali dengan apa yang di anjurkan oleh Islam. Dari aspek ekonominya, politiknya, sistem kehakimannya masih bertunjangkan ajaran penjajah. Mengapa mesti mengaku Negara Islam jika meletakkan Islam sebagai perhiasan semata-mata?? Kita bangga dengan sistem yang dilaksanakan pemerintahan atas asuhan dan didikan penjajah, akan tetapi dalam masa yang sama kita menghancurkan peradaban ketamadunan Islam yang suci dan gemilang suatu ketika dahulu. Sama seperti tangan kanan mengorek lubang menggunakan cangkul dalam masa yang sama tangan kiri menimbus semula lubang dengan menggunakan bajak dan boldozer.

Sahabat-sahabat sekalian,

Hasil daripada penerapan sistem yang jelas menyempang dari ajaran Islam ini, akhirnya melahirkan generasi-genarasi yang jelas seolah-olah ingin bebas dan merdeka dari Islam. oleh kerana pembangunan fizikal dan metarial yang telah diterapkan oleh pihak berkuasa akhirnya menjadi satu memontum kepada kelalaian dan kebejatan sosial yang kian meruncing dan parah di negara kita. Lihat sahajalah kesannya, Artis dijadikan ‘qudwatun hasanah’. Barat dijadikan kiblat. Majalah maksiat dijadikan bacaan. Lagu-lagu lagho dijadikan zikir. Maksiat dijadikan amalan. Konsert dijadikan majlis rasmi. Ulama’ dijadikan musuh. Inilah sebenarnya kesan daripada penjajahan pemikiran kafir laknatullah.

Melakukan dosa perkara biasa, malah melakukan dosa dalam keadaan terang-terangan satu perkara yang amat membanggakan, seolah-olah dijanjikan syurga Allah. Melakukan perkara baik terlalu takut, malu, sembunyi-sembunyi. Entah buat perkara baik kena bunuh agaknya. MasyaAllah, amat menyedihkan. Pihak yg mahu melaksanakan sunnah nabi di gelak ketawakan, dibenci, dihina, dicaci. Akan tetapi golongan-golongan maksiat dibangga-banggakan. Bukan sahaja tidak mahu melakukan kebaikan malah menolak dan menentang golongan yang ingin melakukan kebaikan.

Sahabat-sahabat generasi muda. Ayuhlah kita sama-sama kembali ke jalan menuju MARADHATILLAH. Adakah kamu lupa Islam pernah gemilang suatu ketika dahulu dan antara peneraju utama ialah golongan-golongan muda. Mengapa kita tidak jadikan Rasulullah saw sebagai role model. Al-Quran Sunnah sebagai pegangan. Ulama’ sebagai panduan. bertaubat adalah jalan terbaik untuk kita sama-sama mengembalikan ‘ketuanan Islam’ yang sudah lama lenyap dek zaman. Bangkitlah umat Islam. marilah bersama-sama berjuang dan mengorbankan diri di saff hadapan di dalam menulusuri era kemodenan  pasca Syariah Islamiah.

Mustafa Mashyur “di akhir zaman ini, Agama Islam dan Umat Islam adalah satu lembah yang berbeza”

"GENERASI BARU HARAPAN PENGISLAH UMMAH"

Ikhlas dari:

MUHAMMAD SYAFIQ BIN A.AZIZ

EXCO INFORMASI DAN PENERBITAN

PERSATUAN MAHASISWA FAKULTI PENGAJIAN ISLAM



No comments:

Post a Comment