Saturday, February 6, 2010

Pemindahan cas-cas berion positif dan negatif ketika Solat

Seorang professor Fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya,tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iaitu cas berion positif dan cas berion negatif. Dalam aktiviti harian sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga yang digunakan. Dalam proses pembakaran tenaga , banyak berlaku pertukaran cas positif dan negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita berasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di benak professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan solat lima waktu sehari semalam yang mempunyai bilangan rakaat yang berbeza-beza. Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza-beza ini bertindak untuk menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita dalam solat berjemaah,kita disuruh untuk meluruskan dan merapatkan saf dalam keadaan bahu bertemu bahu. Tindakan-tindakan yang dianjurkan dalam solat berjemaah ini mempunyai pelbagai kelebihan.

Kajian Sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh jemaah yang lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan sama ada cas positif atau negatif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur badan kita akan berasa segar dan sihat setelah berehat beberapa jam. Ketika ini badan kita mengandungi cas-cas yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Oleh sebab itu, solat subuh didirikan sebanyak 2 rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan banyak cas daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Oleh sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku pada sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali cas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Sepertimana solat Zohor, solat Asar juga memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas.

Lazimnya,selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu kita tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakaat dalam solat Isyak iaitu kita sedia maklum bahawa umat islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan Tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya,solat Isyak 4 rakaat itu menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiyamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam merupakan sebuah Agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Allah Taala, Pencipta alam ini. Akhirnya dengan hidayah Allah,beliau berpegang dengan syahadah LA ILAHA ILLALLAH.


PENGAJARAN BUAT KITA
1 . Maha suci Allah Taala yang menciptakan segala-galanya tanpa sia-sia. Subhanallah!!!


2. Ibadah solat bukan sahaja memberikan ketenangan kepada manusia tetapi juga memberi kesihatan dan tenaga untuk kita menjalani kehidupan seharian. Indahnya Islam!!!

3. Orang bukan Islam yang akhirnya menemui kebenaran Islam akhirnya berhijrah kepada Islam kerana menyedari kelemahan diri dan lantas hati mereka mengagungkan kebesaran Allah s.w.t. Oleh itu, kita selaku umat Islam perlu lebih lagi merendahkan hati kita pada Allah,Tuhan yang Maha Agung dengan cara memantapkan lagi kepatuhan kita terhadap perintah-Nya.

No comments:

Post a Comment