Wednesday, January 1, 2014

Ambang peperiksaan : Selamat menduduki peperiksaan Pelajar Fakulti Pengajian Islam

Peperiksaan merupakan satu saat paling mencabar di alam kampus bagi setiap insan yang bergelar Mahasiwa. Samaada di Sekolah, Kolej mahupun Universiti peperiksaan merupakan kayu ukur untuk menguji tahap kemampuan seseorang pelajar. Kejayaan dalam peperiksaan menjadi bukti bahawa seseorang pelajar berjaya mengharungi ujian didalam dunia pelajaran.

Namun kejayaan dalam peperiksaan bukan merupakan kayu ukur yang sebenar, sebaliknya islam telah meletakkan bahawa mengamalakan apa yang dipelajari itu adalah satu kejayaan yang paling besar dalam membina jati diri keperibadian muslim.

Sesungguhnya medan yang sebenar sebagai seorang pelajar adalah apabila kita berhadapan dengan masyarakat. Ilmu yang ada mestilah dicurahkan kepada masyarakat yang sangat dahaga kepada ilmu agama terutama pada saat yang sangatt menggetirkan ini. Pembunuhan, ragut, rompak dan pelbagai maslaah jenayah berlaku disini sana ini adalah kerana ilmu agama itu tidak menebal dalam keperibadian diri seseorang muslim.

Besempena dengan bermulanya tarikh peperiksaan pada 2 Januari 2014, saya mewakili barisan kepimpinan Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam mengucapakan selamat menghadapi peperiksaan kepada seluruh warga UKM khususnya kepada Pelajar Fakulti Pengajian Islam

Bittaufiq Wannajah

"Islam Pemangkin Generasi Tarbawi"

Muhammad 'Ammar Bin Azlan
YDP Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam (PMFPI) sesi 2013/2014
Merangkap Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Fakulti Pengajian Islam UKM

No comments:

Post a Comment