Wednesday, April 23, 2014

:: Ekspedisi Dakwah di Bumi Kenyalang ::



Assalamaalaikum wrh wbt.
Alhamdulillah PMFPI telah melangusngkan sebuah program Ekspedisi Dakwah di Bumi Kenyalang di Kampung Buntal Sarawak pada 16 - 21 April 2014. Ekspedisi ini disertai oleh 37 orang peserta dari Fakulti Pengajian Islam bersama pengiring Ustaz Khairil Khuzairi Pusat Islam.

Banyak aktiviti dan program diisi penuh selama 5 hari bersama orang kampung Parit Buntal antaranya Kelas Tahsin al-Quran, Fiqh Wanita, Ziarah Mahabbah, Sukan Rakyat, Kempen Keselamatan, Gotong Royong, Ziarah Kasih, Forum Indahnya Islam dan Malam Kesenian Islam. Aktiviti ini dilakukan bersama orang kampung dan mendapat sambutan serta kerjasama dari orang kampung.

Sesungguhnya, amanah dan tuntutan dakwah kita amatlah besar. Para AJK dan peserta Ekspedisi berusaha menunaikan tuntutan dakwah di sana dengan baik dan mendapat respon-respon positif dari mereka.

Besarlah harapan semoga kita semua dan mereka di sana istiqamah mengamalkan ajaran dan tuntutan Islam yang indah ini. Kerana Allah suka kepada hamba-Nya yang istiqamah.

~Islam Pemangkin Generasi Tarbawi~
PMFPI sesi 2013/2014

Gambar kenang-kenangan :













3 comments:



  1. Untuk renungan

    Apakah mazhab Ahli Sunnah lebih tinggi dari al-Qur'an?

    Bismillahir Rahmanir Rahim

    https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


    Web: almawaddah.info

    Salam wa rahmah

    Kepada;

    Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

    Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
    Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
    Terima kasih wa 'afwan.

    Daripada;
    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
    Kuala Lumpur
    Malaysia.



    .

    ReplyDelete

  2. Salam

    Kepada;

    Mereka yang berkenaan

    "Nama-nama perawi Syiah dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim"
    https://forums.alkafeel.net/showthread.php?t=29234

    "Nama-nama perawi Syiah dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim".

    1. Jika Syiah itu sesat atau terkeluar dari agama Islam pada 5.5.1996, apakah kedudukan Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim itu perlu dinilai kembali kerana sebahagian perawinya adalah Syiah?

    2. Apakah al-Bukhari dan Muslim juga difatwakan sesat atau tidak boleh dipercayai lagi atau terkeluar dari agama Islam kerana mereka menerima para perawi Syiah?

    3. Para mufti dan para penguasa Malaysia telah mewartakan Syiah sebagai sesat pada 5.5.1996.Ini bererti mereka telah menyesatkan sebahagian perawi Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim!

    4. Kenapakah mereka mengatasi peranan Allah SWT dalam menentukan definisi seorang Muslim? Adakah mereka lebih pandai daripada Allah SWT?

    5. Kenapakah mereka mengatasi peranan Nabi SAW dalam menentukan definisi seorang Muslim? Adakah mereka lebih pandai daripada Nabi Muhammad SAW?

    6. Tidakkah Islam itu rahmatan lil Alamin?

    7.Tidakkah mereka dipengaruhi oleh fahaman Wahabi Takfiri kerana Wahabi mengkafirkan semua orang Islam selain daripada penganut Wahabi. Sedangkan ketua mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah al-Asyairah, Abu al-Hasan al-Asy'ari berkata: "Kami tidak mengkafirkan seorang pun di kalangan ahli Qiblat" (al-Ibanah, hlm. 10).

    8. Justeru, fatwa dan enakmen pengharaman Syiah pada 5.5.1996, hendaklah dibatalkan kerana ia berasaskan mazhab Ahli Sunah Wal Jamaah dari segi akidah, syariah dan akhlak(e-fatwa), bukan berasaskan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW.

    9. Para mufti dan para penguasa Malaysia telah mengeluarkan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW sebagai asas agama Islam mulai 5.5.1996 bagi tujuan mengharamkan Syiah dan menukarkannya dengan mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah (sila lihat, SURAT PM di laman.: almawaddah. info).

    10. Ia memberi implikasi bahawa mereka telah memertabatkan mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah lebih tinggi daripada al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW itu sendiri.

    11.Justeru, Malaysia bukanlah sebuah negara Islam dari segi undang-undang kerana para mufti dan para penguasa Malaysia tidak mewartakan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW sebagai asas agama Islam mulai 5.5.1996. Sementara Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi Negara Malaysia, bukan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW.

    https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI



    ReplyDelete