Saturday, August 15, 2009

PERUTUSAN NYDP II (BI'AH SOLEHAH)


Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
Alhamdulillah segala pujian serta kesyukuran dirafa’kan kepada Allah S.W.T , selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, para Ahlul-Bait, para sahabat, para tabi’in dan kepada semua mujahid Islam yang mengikut jejak langkah baginda hingga ke hari kiamat.

Di kesempatan yang dikurniakan ini, saya ingin menyeru kepada sahabat-sahabat khususnya serikandi-serikandi Islam yang berada di Fakulti Pengajian Islam ini agar sama-sama kita menyahut seruan Kempen Biah Solehah yang telah dijalankan oleh pihak Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam( PMFPI). Antara agenda yang ingin dibawa di sepanjang kempen ini dijalankan adalah untuk mengajak muslimah-muslimah FPI di dalam memperkasakan diri menjalankan perintah Allah di dalam menutup aurat. Saya pasti, semua sahabat-sahabat sudah maklum akan hukum menutup aurat bagi wanita. Namun kita sebagai manusia perlu diberi peringatan selalu agar kita tidak lalai didalam memenuhi tuntutan syariat. Sesuai dengan sabda Baginda Rasulullah s.a.w yang bersabda “ Sampaikanlah apa yang kau ketahui walau sepotong ayat”.

Sahabat-sahabat yang saya kasihi sekalian,

Tercetusnya idea untuk mengadakan kempen biah solehah ini adalah hasil daripada kesedaran sahabat-sahabat kita akan berleluasanya muslimat Fakulti Pengajian Islam ini tidak menutup aurat dengan selengkapnya semasa di fakulti mahupun di luar fakulti. Sedarlah sahabat-sahabat sekalian, kita sebagai role model kepada mahasiswa-mahasiswi lain perlulah menunjukkan sikap dan contoh teladan yang baik setiap hari. Kita selaku pelajar yang mepelajari ilmu agama mempunyai tuntutan yang besar untuk berdakwah kepada mahasiswa-mahasiswi yang lain. Ini kerana kita di pandang tinggi dengan membawa title Islam di dalam kehidupan kita.

Marilah kita sama-sama menghidupkan kembali budaya amar ma’ruf nahi mungkar di dalam diri kita yang kian terhakis dipupuk di dalam diri. Inilah sunnah yang di tinggalkan oleh rasul junjungan kita yang kita perlu ikuti. Aplikasikan semua ilmu-ilmu agama yang telah kita pelajari sekian lama. Sudah tibanya masa kita merubah kembali segala kemungkaran-kemungkaran yang berlaku di bumi universiti yang kita cintai ini. Letakkan di dalam diri “kita jika bukan kita siapa lagi yang akan melakukannya”??. Sesuai dengan firman Allah s.w.t,

Mafhumnya :-
Hendaklah ada dari kalangan kamu satu kumpulan yang ( berterusan )menyeru (berdakwah)kepada kebaikan dan menguatkuasakan dengan makruf dan menegahkan kemungkaran ( Ali-Imran 3:104).

Akhir kalam, semoga seruan Kempen Biah Solehah ini di sahut oleh semua sahabat-sahabat kerana inilah kewajipan kita terhadap Islam. Semoga sinar-sinar penghayatan Islam yang syumul kembali bersinar di bumi fakulti yang kita cintai ini seterusnya menjadi qudwah hasanah kepada mahasiswa-mahasiswi yang fakulti yang lain. Semoga usaha kita ini di berkati dan di redhai oleh Allah s.w.t.
wallah hua’alam.

Ikhlas dari,
SYIFAK BT MOHD RODZI
NYDP II
PERSATUAN MAHASISWA FAKULTI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment