Thursday, August 20, 2009

RAMADHAN DIRINDUI,KEMULIAAN DIHAYATI


Puasa dibulan Ramadhan adalah merupakan pelaksanaan salah satu dari lima rukun (tiang) islam. Ramadhan ialah bulan yang unggul dan paling istimewa dari 12 bulan dalam setiap tahun. Ramadhan adalah bulan yang dijanjikan Allah SWT dilipatgandakan pahala ke atas setiap amlan kebaikan, ibadah dan kebajikan yang dilakukan. Dalam menyambut kedatangan Ramadhan sepatutnya seseorang muslim yang diumpamakan laksana menunggu kedatangan kekasih yang telah berpisah setahun lamanya atau boleh juga diumpamakan sebagai persiapan menyambut kedatangan tetamu yang paling penting, terhormat serta agung dalam negara yang kebiasannya dilakukan sambutan yang begitu hebat, penuh dengan agenda, kemeriahan, kebesaran dan memasang bendera-bendera , slogan-slogan selamat datang dan kata-kata aluan yang menarik bukan sahaja disepanjang perjalanan ditambah pula dengan diwar-warkan di media massa, ahlan wasahlan yang Ramadahan Karim..-selamat datang wahai tetamu yang agung.


Persoalan yang selalu ditanya..Bagaimanakah dengan sambutan kita terhadap Ramadhan??adakah kita merindui dan tidak sabar-sabar menunggu ketibaanya? setiap umat islam patut merindui dan mengalukan-alukan kedatangan Ramadahan setiap tahun dan sentiasa meningkatkan penghayatanya. Kelebihan bulan Ramadahan telah diperakui sendiri oleh Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Bulan Ramadhan ke bulan Ramdhan, hari jumaat ke jumaat, satu sembahyang ke sembahyang yang lain penebus dosa antara keduanya, selama dijauhi dosa-dosa besar". (Riwayat Muslim).


RasululLah SAW secara khusus bersabda mengenai bulan Ramadhan: bulan Ramadhan itu ialah bulan kesabarn dan ganjaran kesabaran adalah masuk syurga.

Syariat Puasa

Menurut Prof Yusof al-Qardhawi , Allah mensyariatkan puasa untuk menyedarkan roh, menyihatkan badan, mengenali nikmat, mendidik perasaan kasih dan melatih diri membuat penyerahan dengan sempurna kepada Allah SWT pencipta sekelian alam.
Menurutnya lagi , para sahabat Nabi SAW memperolehi hasil yang sangat baik dengan amalan puasa, mereka memperolehi semangat , siang hari mereka berjihad dan berkerja dengan penuh tekun , pada malamnya pula mereka beribadat, bertahajjud dan membaca al-Quran.

Dalam bulan puasa, Allah telah mengurniakan nikmat yang mat besar kepada hambanya, iaitu mewajibkan satu amalan yang dapat berperanan menolak tipu daya syaitan dan mematahkan segala usaha jahat serta busuknya. Ia adalah perisai orang-orang yang beriman daripada tipu daya syaitan dan juga medan yang sesuai untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Allah yang Maha pencipta.

Allah Taala berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan keatas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan keatas umat sebelum kamu, semoga kamu bertaqwa. Maka barangsiapa di antara kamu sakit atau dalam perjalanan , maka wajiblah ia berpuasa beberapa hari atau ketinggalan itu di hari-hari yang lain". (al-Baqarah : 183)

Melalui ayat diatas, kita dapat buat enam kesimpulan secara ringkas:

1. Ayat ini dimulakan dengan seruan "wahai orang-orang yang beriman". Abdullah bin mas'ud , seorang sahabat nabi dan ahli tafsir yang terkenal pernah menyatakan bahawa apabila sesuatu ayat dimulakan dengan seruan " wahai orang-orang yang beriman, ia pasti mengandungi arahan atau larangan yang penting, ini kerana hanya Allah yang mengetahui bahawa orang yang beriman sahaja yang dapat mengorbankan dan memikul arahan Allah SWT.

2. Ayat ini menerangkan perintah puasa serta hukum wajib yang berkaitan denganya, iaitu apabila orang muslim itu cukup syarat-syaratnya maka wajib menunaikanya.

3. Ibadat puasa pernah dilakukan oleh umat-umat terdahulu sebelum nabi SAW.

4. Dijelaskan hikamt secara ringkas tetapi padat dengan rangkaian yang sangat kemas, iaitu supaya kamu bertaqwa kepada Allah

5. Jangka masa yang beberpa hari sahaja yang ditetapkan yakni sebulan.

6. Pengiktirafan Allah bagi hambanya terhadap rukhsah bagi orang uzur syar'i ( sakait atau dalam perjalanan ) namun mereka hendaklah mengantikanya.

Jesteru itu, puasa adalah ibadat yang paling tinggi disisi Allah SWT dan merupakan amalan yang akan dibalas sendiri oleh Allah SWT kepada hambanya yang taat, pUasa juga mengajar erti kesusahan dan kelaparan sebagaimana saudara-saudara kita yang tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupi. Pahala yang besar akan diberikan pada hambanya yang solih dan sanggup semata-mata melakukan ibadat untuk mencari redho Allah SWT dan mencari kasih sayangnya.
Nabi SAW juga bersabda yang bermaksud: " puasa adalah separuh dari kesabaran. Manakala orang yang sabar akan menerima balasan pahala yang tidak terhingga banyaknya daripada Allah SWT".


Firman Alah yang bermaksud:" Hanya orang yang bersabar itulah yang dipenuhi pahalanya tanpa perhitungan".( al-Zumar :10) dan Nabi SAW bersabda lagi yang bermaksud:" Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan iaitu:
1) ketika berbuka puasa

2) ketika bertemu dengan Allah SWT mreka gembira dengan puasa mereka..


Marilah sama-sama kita tingkatkan amalan puasa kita pada tahun ini dengan meningkat amalan yang solih serta meningkatkan ketaqwaan kepada Allah, semoga amalan kita diterima olehnya..wa'llam.

ikhlas daripada:
Mohd Khairul Anwar bin Nawi
Lajnah perhubungan PMFPI

No comments:

Post a Comment