Wednesday, August 17, 2011

NUZUL AL-QURAN


شهر رمضان الذى أنزل فيه القرءان هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان


Maksudnya : “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah” (Al-Baqarah : 185)


Manusia tidak dapat mencapai pembangunan tamadun yang tinggi lagi hakiki tanpa bimbingan Al-Quran.


Sejarah mencatatkan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam 17 Ramadhan. Surah al-Alaq ayat satu hingga lima merupakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dan merupakan pembukaanlembaran baru dalam sejarah kehidupan dan ketamadunan manusia di alam ini khususnya di tanah Arab.


Daripada kehidupan jahiliyyah yang penuh dengan penindasan, kezaliman politik, sosial dan ekonomi berubah kepada kehidupan yang penuh dengan kasih-sayang, bekerjasama serta kepatuhan kepada ajaran yang murni. Daripada kebobrokan sistem pengibadatankepada kebenaran tauhid kepada Allah. Kemunculan orang yang mampu mengubah sistem yang rapuh kepada sistem yang adil serta mampu memberi hak kepada yang sepatutnya sangat dinantikan oleh masyarakat yang sangat dahagakan kebenaran.


Mereka bersatu diatas satu akidah, satu matlamat, satu hasrat dengan menjadikan al-Quran sebagai panduan serta pedoman hidup walaupun melalui cara dan pelaksanaan yang berbeza. Maka tidak hairanlah masyarakat pada zaman tersebut telah dijelaskan di dalam al-Quran sebagai satu umat yang terbaik, masyarakat yang sangat tekun dan sabar dalam melaksanakan sesuatu urusan.Justeru, dari sinilah lahirnya seorang petani, peniaga dan penternakdan pekerja yang bukan sahaja berjaya dalam kerjaya masing-masing, tetapi juga seorang yang sabar, tekun dan bertakwa dalam menghadapi kehidupan.


Penurunan al-Quran sebenarnya telah memberi tambahan nilai dan membina kualiti hidup sebagai modal insan sebenar yang tidak pernah dirasai oleh umat manusia sebelum ini.Nilai-nilai akhlak al-Quran yang dijelmakan dalam kehidupan baginda SAW menjadikan manusia lebih berkualiti dan bernilai dalam melaksanakan tugas-tugas seharian.Semua ini merupakan hasil daripada pemahaman roh al-Quran.Al-Quran menjadikan hidup mereka sentiasa berkembang.Al-Quran menjadikan pemikiran mereka sentiasa merentasi zaman.


Hasil daripada didikan al-Quran, umat Islam telah berjaya membongkar sebahagian daripada rahsia alam yang kemudiannya melahirkan pelbagai disiplin ilmu seperti ilmu matematik, falak, perubatan, psikologi, geografi, geologi, forensik dan lain-lain.Kita berbangga dengan tokoh-tokoh pemikir Islam yang tidak asing lagi bagi kita seperti Ibn Rusd, Ibn Sina, Ibn Khaldun, Khawarizmi, Al-Kindi dan lain-lain.Mereka bukan sahaja menguasai satu bidang ilmu, bahkan mereka menguasai semua bidang ilmu yang berkaitan dengan kehidupan samada berbentuk duniawi mahupun ukhrawi.


Umat Islam hari ini perlu sedar bahawa peristiwa Nuzul Al-Quran bukan semata-mata hari kelepasan umum untuk bercuti, bahkan kita perlu memahami erti disebalik peristiwa yang berlaku.Penurunan al-Quran telah membawa perubahan yang besar dalam landskap masyarakat. Perubahan ini telah tersemat di dalam sejarah ketamadunan masyarakat apabila mereka telah menjadikan Islam sebagai cara hidup yang menyeluruh tidak kira samada dalam sistem pendidikan, politik, sosial, ekonomi dan sebagainya.


Kesimpulannya yang boleh diambil melalui peristiwa Nuzul al-Quran ialah :

1. Masyarakat Islam sepatutnya sedar bahawa Islam merupakan cara hidup yang lengkap dan sempurna, meliputi seluruh aspek kehidupan serta berbangga dengannya.

2. Al-Quran telah menunjuk jalan dan cara bagaimana kecemerlangan boleh dicapai.

3. Al-Quran memandu arah kehidupan umat Islam supaya menjadi umat yang hebat dan berjaya

4. Islam menuntut umatnya supaya gigih berusaha, kuat, hebat dan memiliki perancangan yang baik dalam hidup.

5. Perlaksanan titah perintah Al-Quran menjadikan masyarakat Islam dipandang tinggi dan beridentiti serta dikagumi kawan dan lawan.

6. Al-Quran telah membawa rahmat keseluruh alam dengan membawa perubahan yang lebih baik samada dalam aspek pendidikan, politik, sosial, ekonomi dan sebagainya.
Justeru, marilah sama-sama kita membaca al-Quran, tadabbur maknanya serta mengamalkan segala titah perintahnya tanpa rasa ragu dan gelisah. Jadikanlah Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan selelumnya…


1 comment:

  1. assalamualiakum

    saya masih simpan beberapa risalah terbitan pmfpi (nama pon dah lupa) sesi 1993 kot khususnya edisi ramadhan

    ReplyDelete