Saturday, October 15, 2011

Ulasan CITRA SISWI 1: "Tautan Hati"

Citra siswi pada kali ini mebawakan tajuk yang menarik iaitu “Tautan Hati”  yang dapat kita fahami secara umumnya merujuk kepada ukhwah. Namun setelah mendengar ceramah yang telah disampaikan oleh  Ustazah Nur Hanisah Afandi tadi, dapat dirumuskan bahawa tajuk ini juga  sangat berkait rapat dengan kehidupan kita seharian iaitu sebagai khalifah Allah serta Da’i di atas  muka bumi ini sebagai hamba Allah iaitu berkaitan dengan peranan kita sebagai seorang musliamah, peranan sebagai mahasiswa muslimah dan peranan kita sebagai seorang mahasiswa Fakulti Pengajian Islam yang pada masa yang sama membawa imej Islam itu sendiri. Bagi melaksanakan peranan ini kita hendaklah mempersiapkan diri sebagai seorang muslimah yang solehah dengan mempertingkatkan amalan serta mendalalmi ilmu-ilmu agama yang hendaklah dicermin dan dipamerkan melalui tingkah laku iaitu bersungguh-sungguh dalam belajar dan mendalami ilmu dengan menggunakan dan manfaatkan masa dan peluang yang ada sebaik mungkin.
            
             Dalam masa yang sama kita juga hendaklah bersyukur kepada Allah kerana telah menempatkan kita di Fakulti Pengajian Islam dan menjadikan kita insan pilihan-Nya yang telah ditautkan hati disini untuk mendalami ilmu agama dan mananamkan minat dan semangat yang tinggi dalam menuntut ilmu. Selain itu, kita hendaklah sedar bahawa peranan muslimah sangat penting dalam masyarakat sebagai seorang pendidik yang bertanggungjawab untuik menyampaikan Islam kepada masyakat jadilah seorang yang betul-betul bersemangat untuk menjadi bakal penyelamat ummah deangan membuka minda dan menyedarkan diri kita tentang tanggungjawab kita masuk dan bergaul dalam masyarakat untuk menyampaikan Islam dan tidak perlu takut kerana kita tidak keseorangan dalam melaksanakan tugas ini.
            
             Justeru itu, kita haruslah berjiwa besar dan buka minda kita serta sedar tanggungjawab kita sebagai seorang muslimah iaitu dengan menjaga diri kita, maruah, hati dan sahabat-sahabat kerana semua akan membuatkan kita dapat merasa kemanisan daripadanya. Saya berharap agar Program Citra Siswi akan terus disokong oleh siswi-siswi Universiti Kebangsaan Malaysia sama ada dari Fakulti Pengajian Islam dan fakulti-fakulti lain dan semoga yang akan datang akan lebih menarik lagi insyaAllah..

~ISLAM MENERAJUI KEPIMPINAN MADANI~

No comments:

Post a Comment