Saturday, April 3, 2010

THE GLOBAL CHAMPION..!!!

"KAMU ADALAH UMAT YANG TERBAIK YANG DILAHIRKAN BAGI MANUSIA, KAMU MENYURUH KEPADA MAKRUF, MENCEGAH KEMUNGKARAN DAN KAMU BERIMAN KEPADA ALLAH" (ALI IMRAN : 110)


Global Champion ataupun jaguh dunia bermaksud kita umat Islam perlu mempengaruhi dan memimpin dunia berdasarkan kepada kebenaran dan keadilan serta menjadi contoh yang baik bagi golongan yang lain. Bagi tujuan ini umat Islam perlu terlebih dahulu memahami Islam dan berasa mulia dengannya.



Berasa bangga dan mulia dengan Islam, Izzah ini akan menyebabkan kehidupan individu terarah. Dia akan memastikan segala tindak tanduknya berdasarkan yang makruf dan pada masa yang sama dia menjauhi kemungkaran.



Berasa bangga dengan Islam adalah amat perlu. Ajaran Islam mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Islam adalah contoh utama dalam aspek kebebasan. Dr. Robert Briffault di dalam bukunya The Making of Humanity dalam bab Dar al-Hikmet berkata, "Golongan Kristian menikmati kebebasan sepenuhnya pada zaman pemerintahan Islam di Sepanyol. Mereka mempunyai paderi kanan atau uskup dan beberapa biara. Rahib-rahib Kristian boleh dilihat berjalan-jalan di jalan-jalan di Cordova (tanpa gangguan)."



Berhubung dengan status wanita, Karen Armstrong dalam MSNBC (online) bertarikh 29 Oktober 2001 berkata "tidak ada satu pun agama utama di dunia yang benar-benar memuliakan wanita, termasuk agama Kristian. Agama-agama ini adlah agama yang didominasi oleh kaum lelaki. Sebailknya Nabi muhammad begitu serius memberikan kebebasan kepada wanita. Tidak terdapat dalam al-Quran arahan supaya wanita dipinggirkan. Malah wanita-wanita islam pada peringkat awal Islam berperang di samping kaum lelaki. Isteri -isteri nabi pula berperanan dan berkuasa penting dalam politik.

Islam sudah memimpin dunia dalam bidang ilmu dan tamadun. Tanpa Islam, Barat tidak dapat mengecap era kebangkitan atau Renaissance. Lancelot Lawton juga mengakui kehebatan ajaran Islam." Saya terpaksa mengakui agama Muhammad adalah lebih sesuai bagi Afrika daripada agama Kristian. Malah ia mungkin juga lebih sesuai bagi dunia keseluruhannya... Pencapaian yang dicapai melalui ajaran agamanya mengatasi ajaran-ajaran lain. Bukti-bukti yang boleh disebutkan adalah yang diajar oleh agama, roh kemesraan, pengharaman riba dan pengiktirafan Rasul-Rasul yang lain daripada (Muhammad). (Muhammad) pula tidak berlagak seperti Tuhan malah beliau sendiri mengawal tingkah lakunya."

Tidakkah ajaran Islam yang dipuji dan dikagumi oleh pemikir-pemikir bukan Islam ini sepatutnya membanggakan kita?

Dipetik daripada Cemerlang dengan Menjadi Global Champion, Tip-tip Cemerlang daripada al-Quran. Dr. Danial Zainal Abidin.

No comments:

Post a Comment